A 10 leggyakoribb webdesign hiba
A weboldalad a vállalkozásod digitális arca, névjegykártyája, így elengedhetetlen, hogy professzionális képet mutasson. Ugyanolyan fontos a hatékony működés és a vonzó design is. Hibákat azonban könnyű elkövetni a tervezési folyamat során. Íme a 10 leggyakoribb webdesign hiba, amelyektől érdemes neked is távol maradnod.
- Nem reszponzív a design
A reszponzivitás a weboldal esetében azt jelenti, hogy a design alkalmazkodik ahhoz a képernyőmérethez, amelyről a felhasználó megnyitja az adott weboldalt. A tervezési folyamat során mobiltelefon, tablet és asztali gép nézetben is meg kell tervezni a látványt, pl. az egyes bekezdések vagy képek ne csússzanak egymásra, ne takarjanak ki fontos információkat. A látogatók elveszíthetik a türelmüket és kilépnek az oldalról, ha nem jelenik meg megfelelően az összes eszközön. Amennyiben mélyebben is érdekel ez a téma, külön blogbejegyzést szántam a reszponzivitásra, olvasd el azt is, ha teheted. - Túlterhelt felület/túlterhelt látogató
Képzeld el, hogy elmész vendégségbe, belépsz az illető lakásába, és rémes rendetlenség vár. Minden szanaszét van dobálva, tele a lakás gyerekjátékokkal, eldobott ruhákkal, mosogatnivalóval és egy székre sem tudsz leülni, mert ott is van valami. Ugye milyen kellemetlen helyzet? A weboldaladdal pont így van, a „kevesebb, több” elve itt is igaz. Ne zsúfold tele tartalommal és ne villogjon minden szakaszban egy fontos információ. Tartsd egyszerűen és könnyen átláthatóan az elrendezést, ezzel segítve a felhasználót, hogy pár másodperc alatt (amennyit egyébként szán az oldal megnézésére) megértse mit szeretnél vele közölni és arra neki szüksége van-e. Ha nem terheled a felületet felesleges információkkal, hosszú leírásokkal, túl sok figyelemfelkeltő designnal, akkor a látogatódat sem terheled túl, így szívesebben tölt időt nálad. - Bonyolult navigáció
Az oldalon lévő menüpontok, gombok, egyéb linkek arra valóak, hogy a látogatók haladását, információszerzését megkönnyítsék a weboldalon. Ha ezt megnehezíted számukra, akkor el fogják hagyni az oldalt anélkül, hogy rájönnének, milyen terméked/szolgáltatásod van. A menüpontoknak mindig egyértelműnek kell lenniük, hogy gyorsan megtalálják azt az információt, amire szükségük van. A menüpontokat fogalmazd egyszerűen és a szokásos módon, pl. Rólam, Kapcsolat, Szolgáltatások, ne itt legyél kreatív. A látogatók ezekhez már hozzászoktak, ismerős számukra, ezekre a szavakra áll rá a szemük, add meg nekik a könnyebb navigáció érdekében. - Lassú betöltési idő
Betöltési idő az, ahány másodperc eltelik a weboldalra kattintástól egészen a teljes weboldal betöltéséig. Ez jó esetben 3-5 másodperc, persze attól is függ, hogy milyen tartalom van a weboldalon. A betöltési sebesség azért fontos, mert a látogató nem várja meg a lassú betöltődést, hanem kilép az oldalról. A sebességet több féle módon is gyorsíthatjuk, pl. a képek optimalizálásával, a forráskód „tisztításával”, minél kevesebb wordpress plugin használatával, a rendszer folyamatos karbantartásával, keresőoptimalizálással stb. Ha kiváncsi vagy, hogy oldalad mennyi idő alatt tölt be mobilon és számítógépen, illetve szeretnél javaslatokat a javítására, keresd fel az alábbi oldalt: https://pagespeed.web.dev - Elavult tartalom
A weboldalad, akár csak az otthonod, folyamatos törődést igényel, sajnos nem elég egyszer elkészíttetni és letudni a gondot. Elköltözött a boltod, de a weboldalon még a régi szerepel? Új irodavezetőd van, de az előző kolléga neve és a fényképét hagytad az oldalon? Megváltozott a nyitva tartás, de ezt nem jelezted a vásárlóidnak? Ezek mind-mind arra példák, hogyan tudod a hitelességedet és az alaposságod aláásni a látogatóid előtt. Bármilyen változás van a céged életében, adj hírt erről a weboldaladon az elsők között. Emellett a blogírásra is biztatlak, a legjobb forrása a célközönséged edukálására illetve a google is előrébb helyez majd a találati listájában. - Hiányzó gombok, amik cselekvésre ösztönzik a látogatókat
A weboldaladnak kell lennie egy fő céljának, nem többnek, egynek. Ez lehet eladás, ajánlatkérés, e-mail írás, időpont foglalás, bemutatkozás stb. A gomboknak nagy jelentősége van, ezek azok, amikkel továbbhaladásra késztetjük a látogatót és amik elkísérik a weboldalad végcéljáig. A tervezéskor ezt a „bejárt utat” is érdemes megtervezni, kézenfogva elvezetni a fontos sarokpontokig, hogy minél könnyebben tudjon dönteni, hogy igénybe veszi-e a szolgáltatásunkat vagy megveszi-e a termékünket. Ha kihagyod a cselekvésre ösztönző gombokat elengeded a kezét, nem tudja mit tegyen a weboldalon, így mindig adj neki egyértelmű utasításokat a következő lépésekről. - Helytelen színhasználat, rossz arculat
Boldog békeidőkből talán emlékszel még a neonzöld és rikító sárga weboldalakra, ha elég mélyre ásol, lehet hogy most is találsz ilyeneket. A színek erőteljes eszközök, az érzelmek befolyásolására is alkalmasak, ezért nem mindegy milyen színpalettát alkalmazol a weboldaladon. A letisztult, a szemnek is könnyed, vissza-vissza térő színek egységesítik, ezáltal harmonikusabbá varázsolják a designt. A színek kiválasztásánál tartsd szem előtt, hogy a színeknek jelentése van! Vedd figyelembe a márkaidentitást és a felhasználói élményt is. Használj olyan oldalakat, amik segítenek egységes színpalettát kialakítani, az én kedvencem: https://coolors.co - Rossz minőségű fotók
A fotók egy jól kialakított weboldalt is el tudnak rondítani, ha nem megfelelő a minőségük vagy nem odaillőek. Ezért kulcsfontosságú, hogy milyen fotókat teszel ki a weboldaladra. A legjobban teszed, ha saját, de jó minőségű fotókat készíttetsz egy fotóssal, legyen szó rólad, az üzletedről, termékeidről stb. A saját képekkel egyedibbé és személyesebbé tehető az oldal. Ha még nagyon az elején tartasz a vállalkozásodnak, és nincs saját képed, akkor célszerű kevés, de jó minőségű úgynevezett stock fotókat használni. Ezeket ingyenes és fizetős verzióban is találsz a neten mindenféle témában, csak mindig nézd meg, hogy mire használhatod fel. - SEO nélkülözése
A keresőoptimalizálás segítségével a weboldal keresőmotorokban való megjelenését lehet organikusan növelni. Ha erre nem fektetsz elég hangsúlyt, akkor pl. a google-ben nehezebben lehet a weboldaladra találni, ha valaki rákeres a kulcsszavaidra (termékedre, szolgáltatásodra). Részei a weboldal technikai rendberakása, az állandó minőségi tartalom feltöltése, illetve a linképítés. - Felhasználói élmény (UX) figyelmen kívül hagyása
Egy jól megtervezett UX segít abban, hogy a látogatók pozitívabb élményt szerezzenek az oldalon. Csökkenti a kilépési arányt, illetve növeli annak az esélyét, hogy a látogatók elérjék a vágyott végcélt, tehát vásároljanak, időpontot foglaljanak, árajánlatot kérjenek. A folyamat kulcsfontosságú mozzanatai a kutatás és a tesztelés. Mielőtt bármilyen designt érintő döntést hoznál, érdemes a célközönség igényeit, viselkedését kutatni, elemezni és az alapján döntést hozni. Ha készen van a megfelelőnek hit UX szemléletű weboldal, ne felejtsd el folyamatosan tesztelni és visszajelzéseket kérni, illetve ha szükséges alakítani rajta.
Egy jól megtervezett weboldal segít kiépíteni és fenntartani a márkahűséget, növelni a látogatottságot valamint támogatni az üzleti céljaid elérését. A webdesign tehát nem csak az esztétikáról szól, sokkal inkább ez egy stratégiai eszköz, amely hatással van a vállalkozásod sikerére. Ennek középpontjába pedig a felhasználói élmény áll.