Miért fontos, hogy reszponzív legyen a weboldalad?
A mai digitális világban a weboldalaknak nem csak vonzónak és informatívnak kell lenniük, hanem felhasználóbarátnak is. Ebben a kontextusban a „reszponzív” design jelentősége kiemelkedő. De mit is jelent ez pontosan, és miért olyan létfontosságú a weboldalad számára?
Mi az a reszponzív webdesign?
Reszponzív webdesign alatt olyan weboldalakat értünk, amelyek alkalmazkodnak a különböző képernyőméretekhez és eszközökhöz, legyen szó asztali számítógépekről, laptopokról, tabletekről vagy mobiltelefonokról. Egy reszponzív weboldal dinamikusan állítja be a tartalmat és a designt az adott eszköz képernyőjének méretéhez, hogy a felhasználói élmény minden eszközön optimális legyen.
Miért kell ezzel foglalkozni?
Ennek megértéséhez jöjjön egy kis statisztika! Felcsaptam a KSH oldalát és az alábbi érdekes információkat kaptam. Mivel most 2024 eleje van, 2022-es adatokat tudok közreadni, ami nem gond, mert a trend jól kivehető így is.
-a mobil előfizetésre jutó napi átlagos beszélgetési idő, 3,4%-kal csökkent az előző évhez képest
-mobilhálózat adatforgalma 28%-kal növekedett az előző évhez képest
-aktív SIM-kártyák száma 300.000 darabbal nőtt az előző évhez képest
-a vezetékes fővonalak és a velük bonyolított hívások száma csökkent az előző évhez képest
-a televíziószolgáltatás előfizetőinek száma 6%-kal csökkent az előző évhez képest
A trendből jól látszik, hogy a televíziótól és a vezetékes telefonoktól többen elfordultak, a mobiltelefonok száma viszont növekszik. A lakosság 97%-a használ mobiltelefont, 81%-uk mobilinternetet (bárhol, bármilyen eszközön). Ha a mobiltelefonokkal végzett tevékenységet nézzük, azt látjuk, hogy csökkent a velük indított hívások száma, viszont óriásit nőtt az adatforgalom, tehát a böngészés és az adatforgalom alapú chatfelületek használata. Ezek évek óta hasonlóan lejátszódó folyamatok, ami várhatóan ezután is hasonlóan fog alakulni, tehát alkalmazkodni kell hozzá. De mit mondd ez nekünk?
A weboldalunkat egyre kevésbé fogják a látogatók nagy képernyőn, monitoron vagy laptopon megnézni, sokkal inkább használják majd mobiltelefonon. A weboldal tervezését is ma már nem a desktop verzióval kezdjük el, hanem a mobilos nézettel.
Azon túl, hogy megnövekedett a mobiltelefont használók száma, miért fontos még a reszponzív design?
- Jobb felhasználói élmény
Reszponzív weboldalak biztosítják, hogy a látogatók problémamentesen navigálhassanak weboldaladon, függetlenül attól, hogy milyen eszközt használnak. Ez javítja az általános felhasználói élményt és segít fenntartani a látogatók érdeklődését. - Keresők jobb megítélése
A Google és már keresőmotorok előnyben részesítik a reszponzív weboldalakat, amikor arról van szó, hogy téged vagy a konkurenciát soroljon előrébb egy adott keresés során. - Versenyelőny
Sok vállalkozás még mindig nem rendelkezik reszponzív weboldallal. Emiatt versenyelőnyre tehetsz szert, amennyiben a kivitelezés során erre is figyelmet fordít a designer. - Hosszabb időt töltenek az oldalon, csökken a kilépés aránya
Ez a pont kapcsolódik az 1. pontban leírtakkal. Ha a weboldal nem jelenik meg megfelelően a látogató eszközén vagy nem olvasható, összecsúsznak bekezdések, képek, nem lehet megnyomni a gombokat, rossz szájízzel fogják elhagyni a weboldalt, ahonnan már nagyon nehéz lesz őket visszaterelni az oldalra.
Ezek az okok együttesen mutatják be, hogy a reszponzív webdesign nem csak egy ajánlott gyakorlat, hanem egy alapvető szükséglet a mai digitális világban, ami segít növelni a weboldalad látogatottságát, javítani a felhasználói élményt, és hosszú távon támogatni az üzleti céljaid elérését.